wtorek, 28 października 2014

Kuleczki rafaello

Dziś z okazji imienin mojego męża zrobiłam kuleczki rafaello. Niestety wyszedł do pracy zanim wogóle sie za nie zabrałam ale co sie odwlecze to nie uciecze, zje po powrocie:) 


Składniki:
kostka masła 200g-w tem pokojowej
mała paczka migdałów ok 80g najlepiej łuskane
szklanka cukru pudru
2 jajka
200g wiórek do masy + wiórki do obtoczenia ok100g
2 małe opakowania herbatników lub 2 płaty wafli
można dodać olejku migdałowego bądź kokosowego lub rumu



Wykonanie:

Masło ucieramy mikserem ok 2 min na puszystą masę. Dodajemy jajka i cukier puder i znów miksujemy. Dodajemy wiórki i ewentualnie rum bądź olejki. Masę wstawiamy do lodówki na ok 1 godz. Jeśli mamy migdały w brązowej łusce to zalewamy je wrzatkiem odstawiamy na pół godz, po tym czasie łuska powinna odchodzic miedzy palcami. Herbatniki kruszymy bardzo drobno. Najlepiej w woreczku gnieść wałkiem. Dp masy dodajemy herbatniki, mieszamy. Formujemy kuleczki wielkosci orzecha laskowego w każdą wciskając migdał i obtaczając w wiórkach. Schładzami i smakujemy:)

czwartek, 23 października 2014

Szybka zupa (krem) cebulowa wydanie drugie

Dziś szybsza i mniej pracochłonna zupa cebulowa bez zawartości promili:) Zapraszam:)

Składniki:
Cebula-mogą być różne rodzaje
Bulion warzywny lub rosół ( szybsza wersja kostki rosołowe+woda)
Czosnek
Ser żółty
Chleb na grzanki
Masło do smażenia
Sól, pieprz,tymianek lub zioła prowansalskie
Gęsta śmietana(ok 2łyżek)
By zupa była bardziej kremowa można dodać ziemniaki np pozostałe z obiadu

Wykonanie:
Cebulę obieramy, kroimy w piórka i dusimy na maślę. Pod koniec dodajemy ząbek dwa posiekanego czosnku.Zagotowujemy bulion i wrzucamy uduszoną cebulę. Chwilę gotujemy. (do rzucamy gotowane ziemniaki-opcjonalnie). Przyprawiamy solą i pieprzem. Zabielamy śmietaną. Chleb kroimy w kostkę i smażymy na chrupko na patelni z małą ilością oliwy. Solimy i doprawiamy ziołami. Tarkujemy ser. Gorący krem cebulowy wlewamy do miseczek posypujemy tartym serem i układamy grzanki. Smacznego!


niedziela, 19 października 2014

Murzynek

Szybki i prosty przepis na murzynka, który ponoć zawsze się udaje. Przepis na ciasto pochodzi stąd. Zmieniłam masę ze względu braku składników w mojej szfce :)

Składniki:
2szklanki mąki
1 szklanka cukru
3/4szklanki oleju
1szklanka mleka
2jajka
1 łyżeczka (czubata) proszku do pieczenia
1 łyżeczka sody
2 łyzki konfitur
cynamon lub olejek waniliowy
2 łyżki kakao

Wykonanie:
Zmiksować wszystkie składniki. Wylać masę do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia i piec do suchego patyczka.

Masa czekoladowa
1,5 łyżki mleka
60g masła
4 czbate łyżki cukru pudru
2 łyżki kakao

W rondelku podgrzewamy melko i rozpuszczamy w nim masło. dodajemy cukier i mieszamy do rozpuszczenia. Dodajemy kakao i chwilę podgrzewamy. Przestudzamy i polewamy ciasto. Smacznego!

czwartek, 2 października 2014

Tatar z łososia


Wędzony łosoś
Kiszony ogórek
Koperek
Sok z cytryny
Cebula
Pieprz
Ocet winny
Oliwa (opcjonalnie)

Wykonanie:
 Łososia, cebulę i ogórka ciekamy jak najdrobniej. Doprawiamy Pieprzem octem i sokiem z cytryny. Siekamy i dodajemy koperek. Mieszamy i podajemy z świeżym pieczywem. Smacznego!

Torcik-bułeczki twarożkowe z mięsem mielonym

Przepis znalazłam tu ale proporcję przerobiłam pod swoje upodobania. Fajna alternatywa dla calzone, troszkę delikatniejsze ciasto i smaczny farsz. Polecam spróbować. Z sosem bez lub jak proponują  na stronie z czerwonym barszczem.
Składniki:
ciasto:250g (kostka) twarogu
10 łyżek mleka
10 łyżek oleju
sól
ok 2,5 szklanki mąki
3 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia

farsz:
mięso mielone
pietruszka
cebula
czosnek
koncentrat pomidorowy
tarty ser
sól i pieprz
1 jajko (oddzielić żółtko)


Wykonanie:
Mięso solimy solą i pieprzem i smażymy. Cebule pietruszkę i czosnek drobno siekamy i dodajemy do  wystudzonego mięsa, Dodajemy także białko i przecier, wrzucamy tarty ser. Mieszamy.
Zagniatamy ciasto z podanych składników. Wałkujemy na prostokąt o bokach 50x25. Na ciasto wykłądamy równomiernie farsz i zwijamy od dłuższego boku. Kroimy na 10 części które układamy w wysmarowanej olejem tortownicy( u mnie naczynie żaroodporne dlatego nie ma łądnego kształtu torcika)Spłaszczamy troszkę i smarujemy roztrzepanym żółtkiem. Pieczemy ok 35-45 min. Smacznego!

niedziela, 28 września 2014

Śledzie po kaszubsku

Ostatnie tygodnie ciązy i ostatnie zachcianki :) Naszło mnie na śledzie...dziś wydanie kaszubskie.

Składniki:
Płaty śledziowe solone(matijas)
Cebula
Suszone śliwki
Rodzynki
Liść laurowy
Ziele angielskie
Sól, pieprz
Olej
Słodka papryka
Przecier pomidorowy
Ocet winny
Majeranek
Cukier

Wykonanie:
Płaty śledziowe namaczamy w wodzie i co jakiś czas zlewamy i wymieniamy wodę do uzyskania odpowiednieg smaku śledzi. Cebulę kroimy w piórka i dusimy na oleju. Rodzynki zaparzamy wrzątkiem. Do cebuli dodajemy majeranek, liść laurowy, ziele(można je rozetrzeć w moździeżu), pokrojone drobno śliwki i zaparzone wcześniej rodznki. Doprawiamy solą, pieprzem. Gdy cebula będzie juz miękka dodajemy przecier i ocet winy w proporcji 2:1 czyli np 4 łyzki przecieru dwie łyżki octu. Słodzimy do smaku. Całość studzimy, następnie przekładamy płaty śledziowe pokrojone w kawałki lub zawijamy farsz w całe płaty jak rolmopsy. Odstawiamy na parę godzin by śledzie przeszły smakami. Smacznego!

wtorek, 16 września 2014

Sałatka ziemniaczana z porem i burakami

Cały dzień "chodziła za mną" jakaś sałatka. Mężowi zaproponowałam standardową warzywną ale sama miałam ochote na coś innego. Zanim zabrałam się za ugotowanie warzyw było grubo po 18. Koniec końców 21:00 na zegarze a  ja objedzona :) Zapraszam do spróbowania. Przepis pochodzi stąd


Składniki:
Ugotowane: ziemniaki w mundurkach, buraczki
Por biała część
Jabłko
Ogórki konserwowe
Sól, pieprz, majonez


Wykonanie:
Buraczki iziemniaki obieramy i kroimy w kostkę. Pora przekrajamy w zdłuż myjemy kroimy w plasterki i posypujemy solą. Jabłko  i ogórki kroimy w  kostkę.Całość mieszamy doprawiamy pieprzem, solą i majonezem.  Smacznego!