poniedziałek, 25 marca 2013

Pizza

 Od jakiegoś czasu chodzi za mną pizza. Wczoraj byłam już skłonna nad telefonem do pizzerii ale ostatecznie powstrzymałam się. Pizza to nie fast food prawda? ;) szczególnie ta domowa...
  Chyba zacznę wierzyć w myśl Wioli tzn. ,, Co domowe to nie tuczy" :D

W więc Moi drodzy na dzisiejszy obiadzik serwuję pizzę:)

Przygotowanie pizzy zaczniemy od przyrządzenia ciasta
Składniki ciasto:
ok 0.5 kg mąki pszennej
40-50g drożdży
sól
1/3 szklanki letniej wody
1/3 szklanki letniego mleka
ok 4 łyżek oliwy z oliwek
oregano
tymianek 
bazylia

Wykonanie: 
Drożdże zalewamy odrobina mleka z szczyptą cukru i odstawiamy do momentu aż zaczną rosnąć. Mąkę wsypujemy do dużej michy. Dodajemy sól i po ok łyżeczce każdej z przypraw. Oczywiście łyżeczka to pojęcie względne. Sypiemy wedle upodobania.  Gdy drożdże wyrosną w mące robimy dziurkę i wlewamy oliwę z oliwek,  drożdże, i odrobine wody i mleka. Wyrabiamy ciasto dolewając mleka i wody. Ciasto zagniatamy ok 8-10 min i odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.

Podstawą dobrej pizzy jest sos na ciasto. Oto mój faworyt...

Składniki sosu:
1 puszka pomidorów
kilka ząbków czosnku
sól
słodka papryka
papryka cayenne
zioła prowansalskie
oliwa z oliwek

Wykonanie:
Pomidory przelewamy do miseczki. Dodajemy obrany czosnek. Blenderem ucieramy na gładką masę. Sos wlewamy na gorącą patelnie. dodajemy kilka kropel oliwy z oliwek, słodką paprykę, paprykę cayenne i zioła prowansalskie. Solimy do smaku. Całość smażymy do redukcji konsystencji. (By nadmiar wody wyparował).

Gdy ciasto już wyrośnie  blachę posypujemy odrobiną mąki i formujemy dowolny kształt pizzy. Ja robie na dużą blaszkę z piekarnika.  Sos wylewamy i smarujemy nim ciasto.

Czas na farsz:)
Dzisiejsza wariacja jest troszkę grecka...
Składniki:
Pieczarki 
Papryka
Czarne oliwki
Ser feta
Boczek wędzony
Ser żółty
Świeża bazylia

Wykonanie:
Pieczarki obieramy i kroimy w plasterki. Paprykę ciachamy w piórka. Oliwki jak kto woli ja kroje w cienkie plasterki. Boczek w miarę możliwości jak najcieniej w plasterki lub kosteczkę. Na tarce ścieramy żółty ser.
Ciasto posypujemy odrobiną startego ser. Układamy wszystkie składniki i dekorujemy świeżą bazylią. (W  tym wypadku tak zrobiłam ale następnym bazylię dodam po upieczeniu)


. Całość posypujemy resztą sera i pieczemy w 180 stopniach ok 30 min. Do zarumienienia ciasta. Smacznego!


2 komentarze:

  1. pizza na wypasie :) podoba mi się ! ja robię zupełnie inną , ale Twoja też jest interesująca . No to życzę smacznego! Prześlij mi kawałek na kolację ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. hehe, zacytowałaś moje motto życiowe :D ja twardo jego się trzymam i teraz siedzę i zajadam blok ryżowy http://smakslodyczy.blogspot.com/2013/03/blok-ryzowy.html a pizzę uwielbiam i pysznie wygląda, jadłabym :D

    OdpowiedzUsuń